Co sprzedawać w sklepie internetowym?

Jest to pierwszy artykuł z cyklu „Sklep internetowy krok po kroku”. Długo zastanawiałam się, czy w ogóle pisać na ten temat i w jakiej formie. Wszak w dzisiejszych czasach każdy jest specjalistą od handlu w Internecie, możliwości i niuansów jest mnóstwo i nie wszyscy muszą się zgadzać z moim zdaniem. Ale zapytałam na facebooku i okazało się, że są osoby, które chętnie poczytają na ten temat. Zdecydowałam się na całą serię artykułów w której będę pokazywać dostępne rozwiązania oraz moje wybory wraz z opisem ich efektów. Sama prowadzę mały sklep internetowy, aktualnie jestem na etapie dużych zmian, więc będę mogła pisać na bieżąco. Podsumowanie działań mojego sklepu znajdzie się dopiero na koniec serii artykułów.

 

Tutaj znajdzie się spis treści cyklu „Sklep internetowy krok po kroku”

  • Co sprzedawać w sklepie internetowym?

 

Co sprzedawać w sklepie internetowym?

Pierwszym i chyba najważniejszym krokiem przy zakładaniu własnego sklepu internetowego jest odpowiedzenie sobie na pytanie „co będę sprzedawać?”. Od odpowiedzi w głównej mierze zależy na jakie rozwiązania się zdecydujesz, jak będzie wyglądał Twój sklep oraz jakie ma szanse na rynku.

 

Na początek trochę teorii

Co kupują internauci?

W Internecie obecnie można kupić wszystko. Konkurencja jest bardzo duża. Zastanawiałeś się kiedyś, co internauci kupują najczęściej?

 

Oto produkty, które klienci chociaż raz zakupili przez Internet (pięć pierwszych miejsc):
  • odzież, dodatki, akcesoria 80%
  • książki, płyty, filmy 77%
  • sprzęt RTV / AGD 66%
  • telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM 59%
  • bilety do kina / teatru 58% *
I chociaż na pierwszym miejscu znajduje się odzież, dodatki i akcesoria, wcale nie oznacza, że koniecznie powinieneś wejść w ten rynek.

 

Na co więc postawić?

Unikatowe produkty czy szeroki asortyment?

Rynek handlu internetowego jest bardzo zmienny, i w jednym i w drugim przypadku można odnieść spektakularny sukces jak i ogromną klęskę. Jedynym ograniczeniem są środki, jakimi dysponujesz. Wchodząc na rynek z produktem, którego jeszcze nie ma (albo jest bardzo mała konkurencja) będzie po prostu łatwiej i taniej. Wydasz mniej na reklamę, żeby przebić się wśród mniejszej konkurencji, dodatkowo może uda się Tobie konkurować wyjątkowością produktów. Dużo trudniej będzie wprowadzić na rynek sklep z szerokim asortymentem – trzeba wówczas konkurować z wielkimi markami.

 

Wyróżnij się albo zgiń

Wyróżnij się albo zgiń to hasło wymyślone przez Jacka Trouta, które znakomicie oddaje sytuację w dzisiejszym e-commerce. Konkurencja na całym świecie jest tak ogromna, że jeśli nie wyróżniasz się niczym na rynku, to raczej nie masz szansy przetrwania. Chyba, że zaoferujesz niskie ceny.

 

Czym kierują się internauci przy zakupach internetowych (pięć pierwszych miejsc):
  • atrakcyjna cena 73%
  • niskie koszty przesyłki / dostawy 60%
  • atrakcyjne promocje, oferty specjalne 52%
  • polecenia od znajomych / przyjaciół / rodziny 51%
  • przejrzysta i funkcjonalna strona internetowa 51%*
Cena to główny czynnik na jaki zwracają uwagę klienci. Ale uwaga – nie jedyny. Jest to dobry moment, aby  przyjąć strategię, którą będziesz się kierował prowadząc własny sklep internetowy. Co wyróżni Ciebie na tle konkurencji? Dlaczego internauci mają kupować właśnie u Ciebie? Znajdź co najmniej jeden czynnik wyróżniający i nie zapomnij zapisać go! Przyda się później w przygotowywaniu tekstów do Twojego sklepu.
I pamiętaj – jeśli niczym się nie wyróżniasz, to zginiesz bardzo szybko.

 

Myśl przewodnia sklepu

Wybrałeś już cechę, jaka będzie wyróżniać Twój sklep wśród konkurencji? Niech zgadnę – czyżby była to wyjątkowa jakość oferowanych produktów? Jakość jest bardzo ważna, owszem, ale dzisiaj nie jest to czynnik wyróżniający, który spowoduje, że klienci zaczną chętniej kupować. Proponuję podejrzeć konkurencję – założę się, że większość z nich wspomina o wyjątkowej jakości. To powinien być standard jeśli rzeczywiście myślisz poważnie o e-handlu. Ja stawiam na coś, co można nazwać myślą przewodnią sklepu. Jest to specjalizacja w danej wąskiej grupie produktów.
Przykłady takich specjalizacji:
  • odzież tylko w bardzo małych lub tylko w bardzo dużych rozmiarach
  • odzież sportowa ale wyspecjalizowana w jednej dyscyplinie (np. jeździectwo lub koszykówka)
  • koszulki z indywidualnymi wzorami
  • maskotki w kształcie narządów lub w kształcie kamieni
  • owady jadalne (i wszystko co do nich pasuje)
  • wycieraczki samochodowe lub wybrane inne moto-akcesoria
  • artykuły związane z segregacją śmieci (zgniatarki do butelek, nowoczesne pojemniki do segregacji śmieci)
  • spersonalizowane torby na laptopy
  • herbata z całego świata
  • literatura religijna
  • asortyment tylko jednego producenta
  • ekologiczne artykuły higieniczne
To tylko kilka z wybranych przykładów. Wszystkie one w formie osobnych sklepów funkcjonują już w sieci. Spróbuj poszukać własnej niszy i stań się ekspertem w wybranej dziedzinie. W poszukiwaniu własnej drogi pomogą Ci wcześniejsze artykuły: Jak znaleźć pomysł na biznes? oraz Zanim zaczniesz biznes pomyśl odwrotnie! Pamiętaj jednak, żeby Twoja nisza nie była zbyt wąska (internetowy sklep z trzema skarpetkami – jedną dodatkową na zapas – nie przetrwał próby czasu). Znając kategorię produktów jakie chcesz sprzedawać łatwiej będzie Ci określić grupę potencjalnych klientów i analizować konkurencję.

 

Na zakończenie jeszcze jedna ważna kwestia.

Skąd brać produkty do sklepu?

  • własna produkcja – opcja ta sprawdza się, jeśli produkt który chcesz sprzedawać możesz niewielkim nakładem wyprodukować samodzielnie lub stworzyć mini produkcję i zatrudnić pracowników. Dotyczy to zwłaszcza artystów i rękodzielników oraz rzemieślników.
  • produkty z własnego sklepu stacjonarnego – jeśli prowadzisz sklep stacjonarny to warto rozważyć możliwość sprzedaży przez Internet – możesz trafić do szerszej grupy odbiorców, do tego jesteś w dużo bardziej komfortowej sytuacji, gdyż posiadasz zapewne własny magazyn i jeśli sklep stacjonarny dobrze prosperuje to bez problemu przetrwasz najtrudniejszy początkowy okres.
  • hurtownie – znalezienie hurtowni która zaoferuje Ci atrakcyjne ceny (tj. takie, że po doliczeniu marży możesz konkurować z innymi sklepami internetowymi) może graniczyć z cudem. Ale hurtownie mogą być dobrym rozwiązaniem, jeśli np. zamierzasz personalizować gotowe produkty. Wówczas zakupiony towar posłuży Ci za bazę do stworzenia nowej marki.
  • Innym rodzajem hurtowni są te działające w modelu dropshippingowym – polega to na tym, że to hurtownia wysyła towar do klienta, cała procedura logistyczna i magazynowanie produktów leży po stronie hurtowni. Właściciel sklepu internetowego jedynie zbiera zamówienia i przekazuje je do realizacji. Listę hurtowni działających w takim modelu przedstawiła ostatnio Magda z finansenaobcasach.info
  • skup artykułów używanych i ich późniejsza naprawa lub przeróbka może pomóc Ci w sprzedaży takich produktów jak np. urządzenia AGD, RTV czy antyki.
  • produkt na zamówienie – jeśli  wymyśliłeś produkt, którego jeszcze nie ma, możesz zlecić jego zaprojektowanie i/lub wyprodukowanie innej firmie. Szukaj firm posiadających uprawnienia i certyfikaty do produkcji danych przedmiotów.

*Dane liczbowe użyte w artykule pochodzą z raportu E-commerce w Polsce 2014 – warto przeczytać!

sklep internetowyA Ty, jak uważasz, co warto sprzedawać w sklepie internetowym? Jakie produkty według Ciebie mają szanse przebicia się przez konkurencję? A może prowadzisz własny sklep internetowy i chcesz się podzielić doświadczeniami? Zapraszam do dyskusji.

 

Share

43 Komentarzy

  1. cls 16 maja 2015
    • Magda Grzegorczyk 16 maja 2015
  2. iwona bulanda 17 maja 2015
    • Magda Grzegorczyk 17 maja 2015
  3. Anna 17 maja 2015
    • Magda Grzegorczyk 17 maja 2015
  4. transport 18 maja 2015
  5. Jakub 19 maja 2015
  6. Korek 20 maja 2015
  7. Paweł 21 maja 2015
  8. Tomek K 23 maja 2015
  9. Andrzej 24 maja 2015
  10. Arkadiusz 27 maja 2015
  11. Marcin 28 maja 2015
  12. Piotr 1 czerwca 2015
  13. Dawid 2 czerwca 2015
  14. Majka 3 czerwca 2015
  15. Michał 14 czerwca 2015
  16. Remigiusz Witczak, bloger 18 czerwca 2015
  17. Darek 22 czerwca 2015
  18. Elka 24 czerwca 2015
  19. Emma 24 czerwca 2015
  20. Klakla 24 czerwca 2015
  21. Maja 24 czerwca 2015
  22. Bożena 8 lipca 2015
  23. Artur 21 lipca 2015
  24. www.clsleasing.pl 2 października 2015
  25. Jacek 10 października 2015
  26. Daszek Łukasz 7 marca 2016
  27. Łukasz 8 marca 2016
  28. Andrzej 24 marca 2016
  29. archistacja 21 kwietnia 2016
    • Magda Grzegorczyk 21 kwietnia 2016
  30. Andrzej 23 kwietnia 2016
  31. podesty przemysłowe 26 listopada 2016
    • Magda Grzegorczyk 11 stycznia 2017
  32. Mateusz Kowal 29 grudnia 2016
  33. vabi max 3 stycznia 2017
  34. adam 23 stycznia 2017
  35. Danuta 10 kwietnia 2017
  36. Albina 22 maja 2017

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *