Crowdfunding – co może zyskać Twoja firma?

Promocja produktów lub usług, kreowanie pozytywnego wizerunku, pozyskanie inwestorów oraz pomoc innym – to wszystko może zyskać firma, która umiejętnie podejdzie do crowdfundingu.
koncepcja biznesu

 Crowdfunding – co to właściwie jest?

Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, jest formą finansowania projektów przez społeczność zgromadzoną wokół tego projektu. Wyróżnić możemy crowdfunding udziałowy i nieudziałowy – ten pierwszy polega na tym, że w zamian za wsparcie udziałowca oferuje udziały czy prawa do zysku; w drugim w zamian za pomoc otrzymujemy produkt, usługę lub inny bonus, tzw. świadczenie zwrotne. Wszystko to dzieje się głównie przez Internet, a w Polsce istnieje już kilka bardzo dobrze rozwiniętych portali.

Co właściwie może zyskać Twoja firma?

Twoja firma może zyskać na 4 sposoby:

  • możesz promować swój produkt/usługę przekazując ją jako świadczenie zwrotne.
  • możesz wspierać projekt finansowo i otrzymać bardzo ciekawy bonus.
  • możesz szukać inwestorów dla Twojego startup’a.
  • możesz inwestować w ciekawe i innowacyjne projekty.

Tyle teorii. Sprawdźmy jednak jak wygląda to w praktyce.

 Sposób 1 – przekazujesz produkt/usługę jako bonus dla finansujących.

Wyszukujemy organizacji/projektu z naszej okolicy i proponujemy przyłączenie się do akcji. Przekazujemy nasz produkt lub usługę jako świadczenie zwrotne. Pomagamy innym i jednocześnie możemy liczyć na promocję. I to w dodatku nie wydając fizycznie ani złotówki. Taka wymiana barterowa w której każdy wygrywa. Świetnie sprawdza się w szczególności w lokalnych firmach i lokalnych inicjatywach. Przykłady?

 

Przykład 1: Projekt, który polega na zakupie owiec i wypuszczenie ich na górskie hale. Przy okazji promuje się zespół muzyczny, który zaoferował swój koncert:
 crowdfunding1

 

Przykład 2: Inicjatywa mająca na celu przeprowadzenie darmowych, dwudniowych warsztatów programowania dla kobiet w Szczecinie. Przy okazji promuje się firma oferujące wynajem dronów:
 crowdfunding2

 Sposób 2 – wspierasz finansowo projekt i otrzymujesz ciekawy bonus

Mówiąc prościej – reklamujesz swoją markę i kreujesz swój biznes jako odpowiedzialny społecznie. Jest to forma bardzo podobna do sponsoringu, ale dużo tańsza. Dzięki temu, że projekty crowdfundingowe wspiera wiele osób, koszty przypadające na jednego sponsora są dużo niższe. Wspierając kwotą dosłownie kilku złotych można otrzymać wpis z podziękowaniem i linkiem na fanpage’u organizacji. Za większą kwotę można otrzymać jeszcze ciekawszą reklamę. Oto kilka przykładów:

Przykład 1 – projekt polegający na zrealizowaniu pełnometrażowego filmu fabularnego ze znanymi aktorami pt. Kolekcja sukienek. Za 1000zł można wykupić całkiem spory pakiet reklamowy:

crowdfunding3

Przykład 2 – projekt polegający na zorganizowaniu krakowskiego festiwalu Polikultura. Za 1000zł także można otrzymać spory pakiet reklamowy:

crowdfunding4

Przykład 3 – mój ulubiony, choć mało biznesowy. Projekt Dekompresja, który polega na stworzeniu sieciowego top-down shootera który przenosi klasyczną rozgrywkę shooterów na platformy mobilne. Za 200zł możemy umieścić nasze zdjęcie na mapie rozgrywki 🙂

crowdfunding5

Projektów jest bardzo dużo, aby znaleźć te potrzebujące wsparcia (a zarazem oferujące najciekawsze formy reklamy w zamian) najlepiej szukać na największych portalach crowfundingowych:

polak potrafi polak potrafi

wspieramtowspieram.to

wspolnyprojektwspólny projekt

megatotalmegatotal – na którym znajdują się projekty muzyczne. Jeśli chciałbyś mieć swoje logo na płycie muzycznej to zajrzyj koniecznie.

Sposób 3 – szukasz sponsorów dla Twojego Startup’a

Posiadasz innowacyjny pomysł, ale brak Ci środków, aby go zrealizować? Chciałbyś wypuścić na rynek pierwszą partię nowego produktu, ale nie pozyskałeś dotacji ani kredytu? Wiesz, że pomysł się sprawdzi, ale po prostu brakuje Tobie pieniędzy. Warto zastanowić się wówczas nad crowdfundingiem udziałowym. W zamian za pomoc finansową możesz przekażesz sponsorom udziały w nowej firmie. Gdzie najlepiej dodać swój pomysł?

crowdangeles crowdangeles

ideowiideowi – gdzie możesz zgłaszać projekty udziałowe jak i nieudziałowe

crowdfunders crowdfunders – na którym możesz poszukiwać udziałowców także do projektów budowlanych czy zakupu nieruchomości

bessfund beesfund

wspolnicy wspolnicy – portal dopiero rozpoczął działalność, ale już wkrótce będzie można dodawać własne projekty

Sposób 4 – szukasz nowych możliwości inwestycyjnych

Masz wolne środki, które chciałbyś zainwestować w innowacyjny biznes? Poszukujesz początkujących startupów? A może marzą się Tobie udziały w nowo budowanym biurowcu w Krakowie? Możliwości szukaj na platformach wymienionych w sposobie 3.

 

A Ty co sądzisz o crowdfundingu? Wspierałeś kiedyś jakieś projekty lub może sam realizowałeś własny projekt dzięki finansowaniu społecznościowym? Ja kilka razy wsparłam projekt drobnymi kwotami. Poza tym przeglądam je regularnie – i wierzcie mi, czasem można znaleźć prawdziwe perełki. Nie tylko ciekawe i innowacyjne projekty, ale także zdumiewające świadczenia zwrotne, często bardzo korzystne dla firmy. Zachęcam więc do zainteresowania się tematem.

Jeśli podoba się Tobie ten wpis, będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się nim na facebooku. Dokładnie dziś mój profil polubił setny fan – za co bardzo Wam dziękuję!
Share

9 Komentarzy

  1. CLS 12 kwietnia 2015
    • Magda Grzegorczyk 13 kwietnia 2015
  2. Libetias 13 kwietnia 2015
    • Magda Grzegorczyk 14 kwietnia 2015
  3. Justyna 14 kwietnia 2015
    • Magda Grzegorczyk 14 kwietnia 2015
  4. Ewa Olborska 14 kwietnia 2015
    • Magda Grzegorczyk 14 kwietnia 2015
  5. Paula 19 stycznia 2017

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *