Crowdfunding – co to właściwie jest?
Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, jest formą finansowania projektów przez społeczność zgromadzoną wokół tego projektu. Wyróżnić możemy crowdfunding udziałowy i nieudziałowy – ten pierwszy polega na tym, że w zamian za wsparcie udziałowca oferuje udziały czy prawa do zysku; w drugim w zamian za pomoc otrzymujemy produkt, usługę lub inny bonus, tzw. świadczenie zwrotne. Wszystko to dzieje się głównie przez Internet, a w Polsce istnieje już kilka bardzo dobrze rozwiniętych portali.
Co właściwie może zyskać Twoja firma?
Twoja firma może zyskać na 4 sposoby:
- możesz promować swój produkt/usługę przekazując ją jako świadczenie zwrotne.
- możesz wspierać projekt finansowo i otrzymać bardzo ciekawy bonus.
- możesz szukać inwestorów dla Twojego startup’a.
- możesz inwestować w ciekawe i innowacyjne projekty.
Tyle teorii. Sprawdźmy jednak jak wygląda to w praktyce.
Sposób 1 – przekazujesz produkt/usługę jako bonus dla finansujących.
Sposób 2 – wspierasz finansowo projekt i otrzymujesz ciekawy bonus
Mówiąc prościej – reklamujesz swoją markę i kreujesz swój biznes jako odpowiedzialny społecznie. Jest to forma bardzo podobna do sponsoringu, ale dużo tańsza. Dzięki temu, że projekty crowdfundingowe wspiera wiele osób, koszty przypadające na jednego sponsora są dużo niższe. Wspierając kwotą dosłownie kilku złotych można otrzymać wpis z podziękowaniem i linkiem na fanpage’u organizacji. Za większą kwotę można otrzymać jeszcze ciekawszą reklamę. Oto kilka przykładów:
Przykład 1 – projekt polegający na zrealizowaniu pełnometrażowego filmu fabularnego ze znanymi aktorami pt. Kolekcja sukienek. Za 1000zł można wykupić całkiem spory pakiet reklamowy:
Przykład 2 – projekt polegający na zorganizowaniu krakowskiego festiwalu Polikultura. Za 1000zł także można otrzymać spory pakiet reklamowy:
Przykład 3 – mój ulubiony, choć mało biznesowy. Projekt Dekompresja, który polega na stworzeniu sieciowego top-down shootera który przenosi klasyczną rozgrywkę shooterów na platformy mobilne. Za 200zł możemy umieścić nasze zdjęcie na mapie rozgrywki 🙂
Projektów jest bardzo dużo, aby znaleźć te potrzebujące wsparcia (a zarazem oferujące najciekawsze formy reklamy w zamian) najlepiej szukać na największych portalach crowfundingowych:
megatotal – na którym znajdują się projekty muzyczne. Jeśli chciałbyś mieć swoje logo na płycie muzycznej to zajrzyj koniecznie.
Sposób 3 – szukasz sponsorów dla Twojego Startup’a
Posiadasz innowacyjny pomysł, ale brak Ci środków, aby go zrealizować? Chciałbyś wypuścić na rynek pierwszą partię nowego produktu, ale nie pozyskałeś dotacji ani kredytu? Wiesz, że pomysł się sprawdzi, ale po prostu brakuje Tobie pieniędzy. Warto zastanowić się wówczas nad crowdfundingiem udziałowym. W zamian za pomoc finansową możesz przekażesz sponsorom udziały w nowej firmie. Gdzie najlepiej dodać swój pomysł?
ideowi – gdzie możesz zgłaszać projekty udziałowe jak i nieudziałowe
crowdfunders – na którym możesz poszukiwać udziałowców także do projektów budowlanych czy zakupu nieruchomości
wspolnicy – portal dopiero rozpoczął działalność, ale już wkrótce będzie można dodawać własne projekty
Sposób 4 – szukasz nowych możliwości inwestycyjnych
Masz wolne środki, które chciałbyś zainwestować w innowacyjny biznes? Poszukujesz początkujących startupów? A może marzą się Tobie udziały w nowo budowanym biurowcu w Krakowie? Możliwości szukaj na platformach wymienionych w sposobie 3.
A Ty co sądzisz o crowdfundingu? Wspierałeś kiedyś jakieś projekty lub może sam realizowałeś własny projekt dzięki finansowaniu społecznościowym? Ja kilka razy wsparłam projekt drobnymi kwotami. Poza tym przeglądam je regularnie – i wierzcie mi, czasem można znaleźć prawdziwe perełki. Nie tylko ciekawe i innowacyjne projekty, ale także zdumiewające świadczenia zwrotne, często bardzo korzystne dla firmy. Zachęcam więc do zainteresowania się tematem.
Jeśli podoba się Tobie ten wpis, będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się nim na facebooku. Dokładnie dziś mój profil polubił setny fan – za co bardzo Wam dziękuję!
[facebook]
Szczerze mówiąc pierwszy raz słyszę o crowdfundingu, ale wydaje się, że może to pomóc firmom, więc warto się nad tym zastanowić.
Dokładnie – warto bliżej zapoznać się z tematem, bo możne wiele zyskać 🙂
Osobiście wsparłem kilka akcji crowdfundingowych, w które wierzyłęm i jestem z tego powodu zadowolony:
1. Pomogłem jakiejś osobie w odniesieniu sukcesu
2. Otrzymałem prezent/nagrodę za wsparcie – to również motywuje do przekazania większej gotówki
Osobiście uważam to za bardzo ciekawy sposób rozwijania swoich pomysłów i firmy – warto spróbować 😉
Dokładnie – warto spróbować, a korzyści mogą nas zaskoczyć.
Akcje crowdfundingowe to moje odkrycie dosłownie sprzed tygodnia. Noszę się z zamiarem wystartowania z projektem, ale największym problemem wydaje mi się nakręcenie filmiku promującego.
Trzymam kciuki – a filmik to nie taki duży problem jak się wydaje. Nawet te nakręcone telefonem komórkowym mogą być świetne. Powodzenia.
Na portale z „1 sposobu” patrzyłam zawsze pod kątem tego, że mogłabym założyć jakiś projekt i zbierać na coś pieniądze oferując swoje produkty lub usługi. Nie zwracałam uwagi na „biznesowe korzyści” dofinansowania projektów innych osób. Dzięki za pokazanie drugiej strony crowdfundingu 🙂
Czasem nie dostrzegamy niesamowitych „bonusów”, które możemy mieć wspierając inne projekty – a warto raz na jakiś czas przejrzeć projekty i zastanowić się, czy któryś nie wpisuje się w naszą działalność i nie przyniesie nam dodatkowych korzyści. Proszę bardzo 🙂
ciekawy wpis
Bardzo ciekawe informacje o możliwościach jakimi mogą dysponować właściciele firm.