Masz czasem wrażenie, że pieniądze z biznesu przeciekają Ci przez palce? Regularnie wypłacasz z konta firmowego drobne sumy na bieżące życie, a później nie starcza Ci na opłacenie ZUSu? Nie jesteś w stanie konkretnie odpowiedzieć na pytanie ile zarabiasz?
Jeśli czujesz, że prowadząc biznes masz bałagan w finansach zarówno firmowych jak i osobistych, to najwyższy czas na generalne porządki. Im szybciej się za nie zabierzesz, tym lepiej. Moim zdaniem bałagan w finansach to jeden z
większych błędów, nad którym koniecznie trzeba popracować.
1. Rachunek bankowy
Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą możesz korzystać z rachunku osobistego, ale lepiej od razu załóż konto firmowe. Jego prowadzenie wcale nie jest dużo droższe, a pomoże Ci ogarnąć finanse firmy.
Z konta firmowego opłacaj wszystkie wydatki związane z prowadzeniem firmy. Często w ramach rachunku firmowego możesz założyć kilka subkont – możesz zdecydować się na takie rozwiązanie i osobno odkładać środki na opłaty stałe, poduszkę finansową oraz na inwestycje.
Wybieraj rachunki bankowe, które nie mają opłat za prowadzenie. Oferuje je np. Idea Bank czy mBank
2. Pilnuj przychodów w gotówce
Jeśli prowadzisz biznes stacjonarny i przyjmujesz płatności gotówkowe, to może Ciebie korcić podbieranie drobnych kwot na bieżące potrzeby. Mam na to kilka pomysłów:
- zarobionych pieniędzy nie wkładaj do portfela. Jeśli nie posiadasz kasy fiskalnej z szufladą, to przechowuj je w kasetce, małym sejfie lub nawet zwykłym pudełeczku – najważniejsze, żeby były oddzielnie.
- pieniądze regularnie wpłacaj na konto. Wyznacz sobie, kiedy będziesz zanosić gotówkę do banku – może to być raz w miesiącu, raz w tygodniu lub po uzbieraniu określonej kwoty. Jeśli masz duży obrót dzienny możesz rozważyć korzystanie z wrzutni – będziesz wówczas niezależny od godzin otwarcia banku.
- zapisuj każdą kwotę, którą zabierasz z uzbieranej gotówki. Używaj do tego celu druków raportu kasowego lub zwykłego zeszytu i zapisuj na co konkretnie zabrałeś pieniądze. Dzięki temu będziesz wiedzieć na co je wydajesz.
3. Wypłacaj sobie wynagrodzenie
Wyznacz kwotę, która będzie Twoim wynagrodzeniem. Przelewaj ją na osobiste konto raz w miesiącu. Ale uwaga – wypłata Twojego wynagrodzenia niech będzie ostatnią transakcją – zawsze na pierwszym miejscu stawiaj ZUS, podatek, wynagrodzenia pracowników i faktury. Jeśli w danym miesiącu nie uzbierasz całej kwoty przewidzianej na Twój przelew – wypłać sobie mniejszą kwotę. Jeśli uzbierana kwota będzie większa, różnice przeznacz na zasilenie poduszki finansowej lub odkładaj na kolejne inwestycje.
4. Poważnie podejdź do księgowości
Jeśli samodzielnie prowadzisz księgowość, to ten punkt Ciebie nie dotyczy. Ale jeśli co miesiąc szykujesz dokumenty sprzedażowe i kosztowe, zanosisz je do księgowego, otrzymujesz wyliczoną kwotę podatku i ją opłacasz – ale
nie masz pojęcia jak przedstawia się Twoja miesięczna struktura przychodów i kosztów – pora to zmienić. Najprościej – poproś księgowego o przygotowywanie miesięcznych zestawień. Możesz także przygotowywać je samodzielnie – dostępnych jest wiele programów do analizy finansowej firmy. Uważnie przeanalizuj wszystkie koszty i przychody. Prowadź oddzielnie swój własny rachunek zysków i strat. Jeśli prowadzisz kilka różnych działalności pod jednym szyldem, to zestawienia także prowadź oddzielnie. Koszty sortuj według różnych kategorii, a następnie obserwuj te, na które masz wpływ i zastanów się,
jak je obniżyć. Dokładnie analizuj także przychody – zobaczysz wówczas, które produkty lub usługi generują największe zyski a które najmniejsze, co pomoże Ci w dopracowaniu oferty.

5. Finansów osobistych pilnuj jak firmowych
Co ma wspólnego księgowość firmy z finansami osobistymi? To proste – z dobrych nawyków firmowych korzystaj także w życiu codziennym. Jeśli opanujesz zestawienia księgowe dotyczące firmy, spróbuj w podobny sposób podejść do finansów osobistych. Naucz się budżetowania, zapisywania wydatków i robienia zestawień. Co miesiąc analizuj w jaki sposób możesz obniżyć koszty lub zdobyć dodatkowe dochody. Planuj wszystkie większe wydatki i odkładaj oszczędności. Skoro i tak prowadzisz zestawienia firmowe, to prowadzenie tych osobistych nie zabierze Ci dużo więcej czasu.
A Ty, jak uważasz, czy oddzielenie finansów firmowych od osobistych rzeczywiście jest takie ważne? Jak Ty podchodzisz do tego tematu? Zapraszam do dyskusji.
[facebook]
Ciekawy artykuł. Na pewno przyda się niejednej osobie, zwłaszcza tej prowadzącej jednoosobową działalność. Ja miałam problem z pieniędzmi na początku prowadzenia firmy, doszło do tego, że musiałam nie raz „oddawać” z mojego osobistego konta… Łatwo się potem idzie pogubić i stracić rachubę w tym co moje a co firmowe 🙂
Dziękuję bardzo. Teraz wszystkie te rzeczy wydają mi się oczywiste, ale na początku takie nie były i w moich finansach też bywał chaos. Pozdrawiam
Mam zamiar niedługo przejść na swoje i Twoje rady są dla mnie bardzo przydatne. Mam nadzieję że uniknę tych błędów na starcie działalności 🙂
Życzę powodzenia 🙂
Co by nie mówić to i w firmie i w osobistych sprawach należy racjonalnie szacować wydatki. Jeśli nie jesteśmy doświadczeni w oszczędzaniu to warto jest się poradzić specjalisty lub przeczytać jakiś poradnik, o tym jak racjonalnie rozplanowywać wydatki, oszczędzać i jak wydawać pieniądze oszczędzając. To jest według mnie chyba najlepsza droga do sukcesu.
Bardzo cenne rady 🙂
Warto je stosować, bo inaczej łatwo się pogubić w ogarnianiu i budżetu firmowego i domowego.
Przyznaję, że tekst ciekawy i zdaje się, że jeszcze trochę mam do nadrobienia -wyjątkowo ciężko jest się pilnować z każdą złotówką tak, jak piszesz, chociaż z pewnością daje to dużo większy obraz co do tego jak wyglądają firmowe czy domowe wydatki i koszty, Ale taka drobiazgowość odebrałaby mi chyba nieco radości z życia;)
Może wygląda to na strasznie skomplikowane i pracochłonne, ale warto. Obraz struktury kosztów daje dużo do myślenia i może wpłynąć na kluczowe decyzje zarówno dotyczące biznesu jak i finansów osobistych. Wiem, że szczególnie ciężko jest, gdy przyjmuje się wpłaty gotówkowe – wtedy pieniądze znikają nie wiadomo gdzie 🙂 Polecam chociaż spróbować, a może się okazać, że nie jest to takie straszne jak się wydaje 🙂
Witaj 🙂 Jestem naprawdę pod bardzo wielkim wrazeniem Twojego pisarskiego kunsztu 🙂 Posiadasz ogromny talent i jestem wrecz Ci wdzieczny za to, ze postanowiles kiedys, ze będziesz udostepnial te teksty publicznie, tak by kazdy mogl wejsc i przeczytac wpis, który go interesuje 🙂 Naprawde swietnie piszesz, pozdrawiam serdecznie 🙂
Magda kolejny świetny akrykuł, lepszy od moich xD
dziękuję bardzo 🙂
No, no, no – pogratulować – naprawdę dobrze napisane, podajesz chyba wszystko, co jest naprawde wazne w kwestii finansów firmowych i osobistych i ich podziału.
Dla mnie przy zakładaniu firmy to była zupełna podstawa – nie dokładam do firmy i na poczatku nie biorę pieniędzy z konta firmowego. Wiadomo, że z czasem i tak będę to robiła, bo w końcu zarobek mi sie nalezy, ale nie bede nigdy tego mieszac.
Dzięki. Taki podział finansów jest bardzo ważny szczególnie na początku działalności.
Przydatne wskazówki. Wprawdzie nie mam swojego biznesu, ale mam dodatkowe źródło dochodów, które odkładam. Czasami bywa tak, że w miesiącu moje wynagrodzenie za etat nie wystarcza na wszystko co bym chciał i muszę klepnąć się w rękę, żeby nie „pożyczyć” z oszczędności.
Bardzo dobry sposób – odkładać wszystkie dochody z dodatkowego biznesu!
„Poważnie podejdź do księgowości” – od tego chyba należałoby zacząć! 🙂
Doskonały artykuł, postaram sie wprowadzic jak najwiecej porad w życie 🙂
Bardzo ciekawy sposób na uchronienie się przed odpływem gotówki. Dobrze jest oddzielić finanse osobiste od firmowych. Przydatne rady szczególnie dla ludzi rozpoczynających własną działalność. Warto mieć jakieś pojęcie o finansach. Można na przykład trochę poczytać o nich. Taka wiedza na pewno będzie przydatna w prowadzeniu firmy oraz życiu codziennym. Super blog.
Bardzo fajny artykuł, nadal bardzo aktualny. Przy prowadzeniu biznesu bardzo łatwo się pogubić, bo przecież chcemy, żeby wszystko było jak najlepiej. Nieświadomie możemy sobie przez to szkodzić.
Przydatny artykuł uświadamiający jak ważne jest oddzielenie finansów osobistych od firmowych. Szczególnie pomaga mi odkładanie 19% z zarobków na osobny rachunek, z którego raz na kwartał płacę podatki.
oo i to jest bardzo dobry wpis
Bardzo ciekawy i pomocny artykuł. Rzuca nowe światło na wiele spraw.