Jak reklamować firmę? 4 najtańsze sposoby.

Możesz mieć najlepszy produkt lub usługę, oferować najniższą cenę – ale jeśli nikt nie będzie o tym wiedział, to niestety – nic nie sprzedasz. Aby prowadzić biznes trzeba zainwestować w reklamę. Zawsze. Pieniądze wydane na promocję potraktuj jako inwestycję, która prędzej czy później się zwróci.

 

Oto moje sposoby jak reklamować firmę, tak, aby nie zrujnować finansów. Ponieważ o każdym ze sposobów znajdziesz mnóstwo informacji – ja się skupię na tym, co moim zdaniem jest najważniejsze. Nie są to oczywiście wszystkie sposoby promocji – tylko te które moim zdaniem przynoszą najlepszy efekt w stosunku do ceny.

 

Uwaga – przedstawione pomysły nie sprawdzą się w przypadku biznesu internetowego.

 

1. Ulotki

 

Możesz mówić, że ulotek i tak nikt nie czyta. Możesz mówić, że ich wydanie i dystrybucja to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Moim zdaniem to nieprawda. Dobrze przemyślana ulotka daje bardzo pozytywny efekt. I do tego jest tania. Trzeba jednak zwrócić uwagę na kilka szczegółów.
Na co zwrócić uwagę?
  • Ulotki dzielimy na informacyjne (czyli takie, które informują o Twojej firmie lub produkcie) i dające korzyść (czyli takie, dzięki którym można coś dostać – promocję, rabat czy gratisowy produkt). Te pierwsze z większym prawdopodobieństwem trafią do kosza. Postaw na te drugie.
  • Ulotka musi się wyróżniać. Spójrz na swój projekt krytycznie. Zastanów się, czy sam dostając taką ulotkę przeczytałbyś ją czy od razu wyrzucił do kosza. Unikaj zarówno zbyt długich tekstów (ludzie nie lubią czytać) jak i zbyt wielu elementów graficznych oraz haseł reklamowych.
  • Postaw na dobry kanał dystrybucji. Zastanów się, jak możesz trafić do Twoich potencjalnych klientów. Przy jednych działalnościach najlepiej sprawdzi się ulotka rozdana na mieście bezpośrednio klientowi, przy innych do skrzynki na listy, przy jeszcze innych za wycieraczki samochodowe. Pomyśl też o zostawieniu ulotek w zaprzyjaźnionych sklepach.
  • Nie zapomnij o Twoich danych teleadresowych. Jeśli firma znajduje się w nietypowym miejscu możesz także  dodać mapkę lub wskazówki dojazdu.
  • Ulotka nie musi mieć formy świstka papieru. Jeśli masz więcej środków pomyśl o broszurce, publikacji, kalendarzu, choince zapachowej czy czymkolwiek innym, co przyjdzie Ci do głowy. Efekt pewnie będzie podobny, ale zawsze warto spróbować.
Osobiście bardzo lubię taką formę reklamy. Na początku działalności udało mi się w ten sposób pozyskać kilkudziesięciu nowych klientów. Od tamtej pory staram się przeprowadzać akcje ulotkowe 2 razy w roku. Zawsze są to ulotki dające korzyść. I zawsze inwestycja się zwraca.

 

2. Własna baza danych

 

Gdyby na początku działalność ktoś mi powiedział jak ważna jest budowa bazy klientów, to znacznie szybciej osiągnęłabym sukces. Wyobraź sobie sytuację – wprowadzasz nową usługę. Wydajesz kilka tysięcy sztuk ulotek ze zniżką na tę usługę. Przychodzi do Ciebie kilkudziesięciu nowych klientów. Korzystają z usługi ze zniżką. Wychodzą. Znikają. Niektórzy może kiedyś wrócą. Albo i nie. Jak ich poinformujesz o nowej promocji? Wydasz znowu kilka tysięcy ulotek?
A gdybyś miał dane klientów. Takich, którzy już raz kupili u Ciebie produkt lub usługę. Mógłbyś przecież skierować ofertę specjalnie do nich. Wysłać maila lub smsa z ofertą. Wierz mi – warto budować stałą relację z klientem.
Na co zwrócić uwagę?
  • Zbieraj dane tylko od tych osób, które chcą je Tobie dać. Przygotuj krótki formularz do zostawienia swoich danych – wystarczy imię i nazwisko, e-mail i numer telefonu.
  • Pamiętaj, żeby poinformować klientów o celu zbierania danych, prawie dostępu do treści danych, ich poprawiania oraz dobrowolności podania.
  • Bazę danych możesz także zbierać na inne sposoby – przez swoją stronę internetową czy organizując konkursy.
  • Pamiętaj, żeby bazę danych osobowych zgłosić do GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych). Nie bój się – to wcale nie jest skomplikowane.
  • Bazę danych możesz na początku zbierać w excelu. Później warto się zastanowić nad profesjonalnym oprogramowaniem do danego typu działalności. Niektóre programy są naprawdę rewelacyjne – automatycznie wysyłają wiadomości do klientów według różnych ustawień.
  • Nigdy nikomu nie sprzedawaj swojej bazy danych. Dbaj też o jej bezpieczeństwo.

 

3. Strona internetowa

 

O tym chyba nie trzeba nawet pisać. W dzisiejszych czasach jeżeli nie ma Ciebie w Internecie – to nie istniejesz. I niestety dotyczy to przede wszystkim firm. Twoja strona wcale nie musi być rozbudowana. Wystarczy wizytówka z głównymi usługami/produktami oraz danymi firmy. Ważne, żeby strona była estetyczna. I przede wszystkim dobrze wypozycjonowana na frazy regionalne.
Co to w praktyce oznacza?
Jeśli prowadzisz zakład fryzjerski w Bydgoszczy nie skupiaj się na promowaniu frazy „fryzjer” tylko na „fryzjer w Bydgoszczy”. Prawdopodobnie taką frazę wpisze internauta szukający zakładu w danym mieście. I nie oszukujmy się – jeżeli nie będziesz na pierwszej stronie wyników wyszukiwania  prawdopodobnie do Ciebie nie trafi.
Jeśli masz problem z pozycjonowaniem możesz pomyśleć o usłudze google AdWords Express. Też daje dobre rezultaty.

 

4. Lokalne imprezy

 

Wszystkie lokalne imprezy takie jak festyny, dożynki, targi, dni miasta – są świetną okazją do promocji małej firmy. Najlepszą opcją jest przygotowanie swojego stanowiska. Na wielu tego typu imprezach – szczególnie w małych miastach – można takie stoisko wystawić za darmo (najpierw upewnij się, czy na pewno nie trzeba wnieść opłaty). Na własnym stoisku możesz porozmawiać z zainteresowanymi klientami i przedstawić swój produkt lub usługę. Możesz także zebrać bazę danych potencjalnych klientów (na przykład organizując konkurs). Zadbaj o to, żeby stoisko było estetyczne i przyciągało uwagę.
Poza tym, jeśli sprzedajesz produkty pomyśl o sprzedaży ich podczas imprezy.
A Ty, jakie masz sposoby na reklamę swojej firmy? Co w Twoim biznesie sprawdza się najlepiej? Podziel się swoimi doświadczeniami.

Jeśli podoba się Tobie ten wpis i chcesz być na bieżąco powiadamiany o najnowszych artykułach, zapisz się na mój newsletter – obiecuję żadnego spamu, tylko wartościowe teksty, a dla Ciebie prezent – 4 wzory biznesplanów do pobrania.

11 Komentarzy

  1. Tomek K 22 października 2014
    • Magda Grzegorczyk 22 października 2014
  2. Catalin 22 października 2014
    • Magda Grzegorczyk 22 października 2014
  3. Agnieszka Skupieńska 27 października 2014
    • Magda Grzegorczyk 27 października 2014
  4. Jasiek94 27 października 2014
  5. Bronisław 29 października 2014
  6. commax 24 listopada 2014
    • Magda Grzegorczyk 24 listopada 2014
  7. Badania pracownicze 17 marca 2017

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *