Strategia firmy czyli jak planować działania na najbliższy rok.

Nowy rok jest doskonałą okazją do podejmowania wyzwań, wyznaczania sobie nowych celów i planów na najbliższe 12 miesięcy. To także doskonała okazja aby podsumować naszą działalność w roku poprzednim, wyciągnąć wnioski i zastanowić się nad działaniami w najbliższym okresie. Jest to także doskonała okazja, aby stworzyć strategię naszej firmy jeśli jeszcze jej nie posiadamy.

 

Czym jest strategia firmy?

 

Definicji samej strategii znajdziemy mnóstwo, w skrócie można powiedzieć, że strategia jest planem działania odpowiadającym przede wszystkim na pytania, jakie cele stawiamy przed naszą firmą i jak je możemy osiągnąć. Innymi słowy jest jak mapa, która pokazuje jak dążyć do wyznaczonego celu. Strategia może być długoterminowa – wyznaczać cele na wiele najbliższych lat (wiedzieliście, że miasto Szczecin ma opracowaną strategię rozwoju do 2050 roku?) lub krótkoterminowa – i obejmować najbliższych kilka miesięcy. Ja dzisiaj będę zachęcać, aby opracować strategię rozwoju na 12 miesięcy – cały 2015 rok. I tutaj uwaga – wbrew powszechnej opinii strategia wcale nie musi być wielostronicowym opracowaniem, które wyląduje na dnie szuflady nim ktokolwiek zdąży ją przeczytać. Zachęcam po prostu do zapisania kilku kartek i powieszenia ich w widocznym miejscu.

 

Dlaczego Twoja firma potrzebuje strategii?

 

Niedawno pisałam o najczęściej popełnianych błędach przez początkujących przedsiębiorców. Jako pierwszy i poważny błąd opisałam zbytni optymizm, który na początku działalności bywa bardzo kłopotliwy. Wiąże się z nim jeszcze jeden problem – brak odpowiedniego planu działania. Większość nowych firm czy marek, szczególnie tych malutkich, na początku swojej drogi, w ogóle nie posiada ani strategii ani jasno sprecyzowanych celów. Jako zasadę wszystkich podejmowanych działań przyjmuje założenie, że „jakoś to będzie” a za najważniejszy cel „byle przetrwać na rynku”. Chociaż działania bywają chaotyczne, to niektórym rzeczywiście udaje się przetrwać na rynku – ba, nawet udaje się im osiągnąć sukces bez spisanego dokumentu strategii. Są one jednak w zdecydowanej mniejszości. Ja uważam, że dobrze sprecyzowane cele i plan ich osiągnięcia powinno się mieć opracowane – wpływa to bez wątpienia na rozwój firmy.

 

Od czego zacząć?

 

Najlepiej zacząć od analizy dotychczasowej działalności – na przykład w roku poprzednim. Na początku warto zastanowić się nad następującymi kwestiami:
  • Jaki osiągnąłem wynik finansowy w zeszłym roku? W których miesiącach przychód był najwyższy a w których najniższy? Z czego wynikają różnice?
  • W jaki sposób mógłbym osiągnąć lepszy wynik finansowy? Są na to dwa sposoby – zwiększyć sprzedaż lub zmniejszyć koszty. Można przemyśleć nad rozwiązaniami w obu sposobach – zastanowić się w jaki sposób mógłbym zwiększyć sprzedaż oraz jak i gdzie mógłbym szukać oszczędności.
  • Co mi się nie udało i dlaczego? Jakie czyhają na mnie zagrożenia w najbliższym czasie i jak im zapobiegać?
  • Jakie są słabe i mocne strony mojej firmy? Jak ulepszać to co jest dobre i jak panować nad tym, co jeszcze nie działa tak jak trzeba?
  • Jak pracują moi pracownicy? Czy wszyscy są tak samo cenni dla mojej firmy? Początek roku to także doskonała okazja, aby poważnie porozmawiać z pracownikami, których praca nie jest wydajna oraz na nagrodzenie osób, które przyczyniają się do rozwoju firmy.
  • Jakie szanse na rozwój mojej firmy czekają na mnie w najbliższym czasie? Jak mogę je wykorzystać? Tutaj pisałam o 5 pomysłach na dalszy rozwój. Warto przeczytać i zastanowić się nad każdym z pomysłów (wprowadzeniem nowych produktów, nowej formy sprzedaży, rozwoju geograficznym lub skupieniu się na nowej grupie docelowej).

 

O co chodzi z tymi celami?

 

Gdy przeanalizujemy już naszą dotychczasową działalność i wyklarują się przed nami dalsze kierunki rozwoju czas zastanowić się nad celami na Nowy Rok. Nie jest to jednak sprawa prosta, ponieważ dobrze sprecyzowany cel charakteryzuje się kilkoma cechami.
[box]  Cel musi być zgodny z koncepcją S.M.A.R.T. czyli być:
  • Szczegółowy
  • Mierzalny
  • Atrakcyjny
  • Realistyczny
  • Terminowy[/box]
Najprostszy przykład odpowiednio sformułowanego celu: „Zwiększenie sprzedaży moich produktów o 10% w roku 2015 w stosunku do roku 2014”
Sam cel oczywiście nie wystarczy – trzeba się także zastanowić w jaki sposób mogę go osiągnąć. To bardzo ważne, bo od tego jak dokładnie określisz plan działania zależy czy szybko i sprawnie uda Ci się osiągnąć zamierzone cele.

 

Co dalej?

 

Aby cele można było osiągnąć, należy je regularnie monitorować. Jeśli założymy sobie zwiększenie sprzedaży o 10% – sprawdzajmy co miesiąc, czy sprzedaż rzeczywiście jest większa. Nie bójmy się także modyfikować swoich celów. Może się przecież w międzyczasie okazać, że cel zwiększenia sprzedaży o 10% osiągniemy w połowie roku – wówczas warto postawić sobie nowy, wyższy cel. Jeśli jednak postawiliśmy sobie cele zbyt ambitne i zauważymy, że mamy duży problem z jego realizacją postarajmy się choćby zbliżyć do założeń. Weryfikujmy nasze plany z rzeczywistością jak najczęściej, tak aby na bieżąco śledzić postępy i trzymać rękę na pulsie.

 

Moje plany na najbliższy rok.

 

Planów mam wiele, nie tylko biznesowych. Te najważniejsze to:
  • Rozwój sklepu internetowego. Chciałabym zwiększyć sprzedaż o 100%, wiem, że jest to możliwe – przede wszystkim myślę o dobudowaniu wersji niemieckojęzycznej sklepu – mam coraz więcej klientów zza zachodniej granicy i chciałabym do nich także skierować swoją ofertę.
  • Rozwój działalności stacjonarnych. W zeszłym roku wprowadziliśmy nową, sezonową usługę – jak na początek sprzedawała się całkiem dobrze, w roku 2015 chciałabym zwiększyć sprzedaż. Ponadto chciałabym zwiększyć dwukrotnie liczbę klientów abonamentowych.
  • Inwestycje – w kwietniu 2015 kończy się nam spłata dużego kredytu inwestycyjnego – będziemy mogli ubiegać się o środki na kolejne inwestycje. Myślę o nieruchomościach (a konkretnie o gruntach).
  • Dotacje – jak co roku liczę na nowe możliwości pozyskania kolejnych dotacji. Szykuje się kilka całkiem ciekawych programów, na pewno wystartuję w konkursach.
  • Blog – w zeszłym roku prowadzenie bloga wychodziło mi bardzo różnie – starałam się, lecz nie zawsze miałam czas. W roku 2015 postaram się to zmienić. Stawiam na regularność, do tego już niedługo na blogu szykują się duże zmiany.
  • Rozwój osobistypisałam ostatnio, że rozpoczęłam studia podyplomowe z Marketingu Internetowego. Chcę wykorzystać ten czas jak najproduktywniej i mam nadzieję, że zdobyta wiedza przyczyni się zarówno do rozwoju mojego biznesu i bloga.
[box] Korzystając z okazji chciałabym życzyć wszystkim spełnienia wszystkich planów – zarówno biznesowych jak i osobistych – w Nowym Roku. Aby był to rok osiągniętych celów i dużych sukcesów.[/box]

[box]Jeśli podoba się Tobie ten wpis i chcesz być na bieżąco powiadamiany o najnowszych artykułach, zapisz się na mój newsletter – obiecuję żadnego spamu, tylko wartościowe teksty, a dla Ciebie prezent – 4 wzory biznesplanów do pobrania.

    [/box]

10 komentarzy

  1. Tomek K 2 stycznia 2015
    • Magda Grzegorczyk 2 stycznia 2015
  2. www.clskredyt.pl 2 stycznia 2015
  3. Karol Portfel24 8 stycznia 2015
    • Magda Grzegorczyk 10 stycznia 2015
  4. Mateusz 11 stycznia 2015
    • Magda Grzegorczyk 12 stycznia 2015
  5. Karol NC 12 stycznia 2015
    • Magda Grzegorczyk 12 stycznia 2015
  6. Asia 20 listopada 2016

Add Comment