Pomysł na reklamę firmy – targi branżowe.

W weekend byłam na targach w Poznaniu. Podczas tych kilku dni na halach odbywało się 6 tematycznych targów  (Tour Salon – Targi Regionów i Produktów Turystycznych, Poznań Game Arena – Targi Gier Video i Multimedialnej Rozrywki, Aqua & Zoo – Salon Zoologiczny, Happy Baby – Targi Zabawek i Artykułów dla Dzieci, Music Lab – Targi Muzyki, Sceny i Oświetlenia oraz Hobby – Spotkania ludzi z pasją). Zakres tematyczny targów jak widać był różnorodny, w sumie wystawiło się kilkuset wystawców a targi odwiedziło kilkadziesiąt tysięcy zwiedzających (ponoć było to 50 000 osób). Czy jednak warto uczestniczyć w targach jako wystawca?

 

1. Przygotuj się do udziału w targach

Koszt zakupu powierzchni wystawienniczej zaczyna się od ok. 2000zł a kończy na kilkunastu tysiącach zł (w zależności od metrażu i wyposażenia). Jest to więc spory wydatek i warto przemyśleć, czy poniesione koszty się zwrócą.
Przed udziałem w targach:
  • Odpowiednio wybierz imprezę na której wystawisz swoje stoisko.
  • Postaraj się uzyskać jak najwięcej informacji o osobach, które będą odwiedzać targi. Sprawdź prognozy organizatora na temat liczby zwiedzających. Upewnij się, czy na pewno będzie na nich Twoja grupa odbiorców (np. na targach zabawek będą nie tylko dzieci, ale także ich rodzice).
  • Sprawdź kto jeszcze będzie miał stoiska. Jak duże powierzchnie zakupili Twoi konkurenci. Wybierz dobrą lokalizację Twojego stoiska.
  • Lokalizacja targów. Jeśli prowadzisz lokalną firmę nastawioną na sprzedaż stacjonarną – nie ma sensu wystawiać się na drugim końcu Polski. Postaw na targi najbliżej – łatwiej będzie pozyskać nowych klientów.

 

2. Pomysł na stoisko

Zazwyczaj standardowe stoiska są nudne – biała zabudowa z niewielką ladą i stolikiem. Warto, aby stoisko przyciągało uwagę zwiedzających, dlatego:
  • Postaraj się, żeby Twoje stoisko wyglądało profesjonalnie i schludnie.
  • Zaprezentuj swoje produkty na stoisku – jest to także doskonałe miejsce do ich sprzedaży (pamiętaj tylko o odpowiednich pozwoleniach – na targi lubi niespodziewanie zjawiać się kontrola skarbowa i sanepid).
  • Wyróżnij się. Żywe kolory i odpowiednia wizualizacja znakomicie przyciąga uwagę.
  • Pamiętaj, aby zabrać swoje wizytówki i ulotki. Będą potrzebne do nawiązywaniu nowych kontaktów.
  • Na stoisku możesz prowadzić konkursy i promocje. Ludzie uwielbiają darmowe gadżety. Konkurs na stoisku to także doskonały sposób na budowanie własnej bazy danych (o czym pisałam tutaj). Przygotuj odpowiedni formularz konkursowy (koniecznie z miejscem na e-mail i informacją o wyrażeniu zgody na przesyłanie informacji handlowych).
  • Bądź miły i uśmiechnięty. Jeśli przychodzi Tobie to z trudem, możesz zatrudnić hostessę.

 

3. Kim są odwiedzający targi?

Międzynarodowe Targi Poznańskie powołując się na badania Exhibition & Event Association of Australia podaje, że:
  • 54% gości odwiedza targi, aby obejrzeć nowe produkty lub usługi
  • 48% zwiedzających poszukuje informacji
  • 40% pragnie być na bieżąco z nowymi technologiami
  • 15% odwiedza targi, aby nawiązać kontakty biznesowe.
Według moich szacunków ok 40% gości to tzw. „zbieracze”, którzy na targi przyjeżdżają z walizkami (!) zbierać wszelkie darmowe gadżety. Sama byłam świadkiem jak dwie staruszki omal nie pobiły się o ostatni plakat (z owadem – była to reklama Parku Narodowego – swoją drogą do dziś zastanawiam się, co takie osoby robią później z tymi gadżetami – serio?). Tylko około 20-30% zwiedzających jest faktycznie zainteresowanych tematem i poszukuje informacji oraz nowych produktów.

 

4. Co można zyskać?

Przede wszystkim targi są miejscem do przedstawienia światu Twojego produktu. Ponadto:
  • Możesz pozyskać nowych klientów (sprzedając swój produkt bezpośrednio na stoisku lub kończąc transakcję w późniejszym czasie w siedzibie firmy).
  • Budujesz swój wizerunek – jest szansa, że spośród tysięcy zwiedzających choć część zapamięta Twoją markę.
  • Możesz poznać opinie o Twoim produkcie. W przypadku negatywnych opinii – możesz poznać oczekiwania Twoich potencjalnych klientów – możliwość bezpośredniej rozmowy jest największym atutem targów.
  • Rozbudowujesz własną bazę danych (np. poprzez wspomniane wyżej konkursy).
  • Nawiązujesz kontakty z innymi wystawcami. Zazwyczaj po targach organizowany jest wieczór branżowy. Jest to doskonała okazja do nawiązywania nowych kontaktów, które mogą zaowocować przyszłą współpracą.

 

5. Gdzie szukać informacji o targach?

Terminarze zamieszczone są na stronach internetowych targów w danym mieście, większość ma już przegotowane kalendaria na rok 2015. Targi warte uwagi:
Targi poznańskie: http://www.mtp.pl/
Targi warszawskie: http://www.mttargi.pl/
Targi szczecińskie: http://www.mts.pl/
Targi gdańskie: http://www.mtgsa.pl/
Targi łódzkie: http://www.targi.lodz.pl/
Targi krakowskie: http://targi.krakow.pl/

 

A Ty co myślisz o wystawianiu swojego stoiska na targach branżowych? Dobry pomysł czy może w dzisiejszych czasach nie ma to sensu? Zapraszam do dyskusji.

 

Jeśli podoba się Tobie ten wpis i chcesz być na bieżąco powiadamiany o najnowszych artykułach, zapisz się na mój newsletter – obiecuję żadnego spamu, tylko wartościowe teksty, a dla Ciebie prezent – 4 wzory biznesplanów do pobrania.

     

    Komentarze

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *