W weekend byłam na targach w Poznaniu. Podczas tych kilku dni na halach odbywało się 6 tematycznych targów (Tour Salon – Targi Regionów i Produktów Turystycznych, Poznań Game Arena – Targi Gier Video i Multimedialnej Rozrywki, Aqua & Zoo – Salon Zoologiczny, Happy Baby – Targi Zabawek i Artykułów dla Dzieci, Music Lab – Targi Muzyki, Sceny i Oświetlenia oraz Hobby – Spotkania ludzi z pasją). Zakres tematyczny targów jak widać był różnorodny, w sumie wystawiło się kilkuset wystawców a targi odwiedziło kilkadziesiąt tysięcy zwiedzających (ponoć było to 50 000 osób). Czy jednak warto uczestniczyć w targach jako wystawca?
1. Przygotuj się do udziału w targach
- Odpowiednio wybierz imprezę na której wystawisz swoje stoisko.
- Postaraj się uzyskać jak najwięcej informacji o osobach, które będą odwiedzać targi. Sprawdź prognozy organizatora na temat liczby zwiedzających. Upewnij się, czy na pewno będzie na nich Twoja grupa odbiorców (np. na targach zabawek będą nie tylko dzieci, ale także ich rodzice).
- Sprawdź kto jeszcze będzie miał stoiska. Jak duże powierzchnie zakupili Twoi konkurenci. Wybierz dobrą lokalizację Twojego stoiska.
- Lokalizacja targów. Jeśli prowadzisz lokalną firmę nastawioną na sprzedaż stacjonarną – nie ma sensu wystawiać się na drugim końcu Polski. Postaw na targi najbliżej – łatwiej będzie pozyskać nowych klientów.
2. Pomysł na stoisko
- Postaraj się, żeby Twoje stoisko wyglądało profesjonalnie i schludnie.
- Zaprezentuj swoje produkty na stoisku – jest to także doskonałe miejsce do ich sprzedaży (pamiętaj tylko o odpowiednich pozwoleniach – na targi lubi niespodziewanie zjawiać się kontrola skarbowa i sanepid).
- Wyróżnij się. Żywe kolory i odpowiednia wizualizacja znakomicie przyciąga uwagę.
- Pamiętaj, aby zabrać swoje wizytówki i ulotki. Będą potrzebne do nawiązywaniu nowych kontaktów.
- Na stoisku możesz prowadzić konkursy i promocje. Ludzie uwielbiają darmowe gadżety. Konkurs na stoisku to także doskonały sposób na budowanie własnej bazy danych (o czym pisałam tutaj). Przygotuj odpowiedni formularz konkursowy (koniecznie z miejscem na e-mail i informacją o wyrażeniu zgody na przesyłanie informacji handlowych).
- Bądź miły i uśmiechnięty. Jeśli przychodzi Tobie to z trudem, możesz zatrudnić hostessę.
3. Kim są odwiedzający targi?
Międzynarodowe Targi Poznańskie powołując się na badania Exhibition & Event Association of Australia podaje, że:
- 54% gości odwiedza targi, aby obejrzeć nowe produkty lub usługi
- 48% zwiedzających poszukuje informacji
- 40% pragnie być na bieżąco z nowymi technologiami
- 15% odwiedza targi, aby nawiązać kontakty biznesowe.
4. Co można zyskać?
- Możesz pozyskać nowych klientów (sprzedając swój produkt bezpośrednio na stoisku lub kończąc transakcję w późniejszym czasie w siedzibie firmy).
- Budujesz swój wizerunek – jest szansa, że spośród tysięcy zwiedzających choć część zapamięta Twoją markę.
- Możesz poznać opinie o Twoim produkcie. W przypadku negatywnych opinii – możesz poznać oczekiwania Twoich potencjalnych klientów – możliwość bezpośredniej rozmowy jest największym atutem targów.
- Rozbudowujesz własną bazę danych (np. poprzez wspomniane wyżej konkursy).
- Nawiązujesz kontakty z innymi wystawcami. Zazwyczaj po targach organizowany jest wieczór branżowy. Jest to doskonała okazja do nawiązywania nowych kontaktów, które mogą zaowocować przyszłą współpracą.
5. Gdzie szukać informacji o targach?
[box]Jeśli podoba się Tobie ten wpis i chcesz być na bieżąco powiadamiany o najnowszych artykułach, zapisz się na mój newsletter – obiecuję żadnego spamu, tylko wartościowe teksty, a dla Ciebie prezent – 4 wzory biznesplanów do pobrania.
- [/box]
Zdecydowanie targi branżowe są świetnym sposobem na promocję firmy. Jednak oprocz targów możemy wdrożyć różne inne sposoby na wypromowanie naszej marki i przywiązanie do nas klientów. Świetnym sposobem są programy lojalnościowe, które wpływają na to, że klienci częściej nas odwiedzają nasz sklep lub korzystają z naszych usług. Powinniśmy mieszać formy reklam na różnych sektorach.