Zanim zaczniesz biznes, pomyśl odwrotnie!

pomyśl odwrotnie

Zanim zaczniesz biznes, pomyśl odwrotnie

O tym, że każdy biznes należy zaplanować pisałam już wielokrotne – tutaj, tutaj i tu. Planowanie jest bardzo ważne, pozwala nam zdefiniować oczekiwania, zbadać rynek i ocenić swoje szanse. Dzisiaj także spróbuję Ciebie zachęcić do planowania, ale tym razem w całkiem innej formie – do zaplanowania swojego biznesu odwrotnie!

W 1881 roku George Eastman – urzędnik w banku, porzucił swój etat i założył firmę fotograficzną. Kilka lat później zmienił nazwę firmy na Kodak. Było to zupełnie niespotykane jak na ówczesne czasy – słowo „kodak” nie znaczyło zupełnie nic, z niczym nie mogło się kojarzyć, było zupełnie pozbawione sensu. W tamtych czasach nie nadawano przypadkowych nazw poważnym przedmiotom. A jednak wbrew wszystkiemu nazwa się przyjęła, a firma dziś jest znana na całym świecie*.

 

Przykład z Polski? Ostatnio miałam okazję być na spotkaniu, podczas którego Agnieszka Nieradka opowiadała na temat „Własny biznes to najgłupszy pomysł, jaki przyjdzie Ci do głowy. Dlaczego warto go realizować?”. Agnieszka jest właścicielka i twórcą Pluszektorium, jedynych w Polsce zabawek o medycznych kształtach. Rozpoczęła biznes, który był jednym z najdziwniejszym pomysłów – a jednak osiągnęła sukces!

 

Na swojej drodze spotykam mnóstwo takich osób. Osób, które umieją wyjść z bezpiecznej strefy komfortu, skoczyć na głęboką wodę, zacząć robić coś, o czym do tej pory wszyscy mówili, że jest bez sensu i osiągnąć sukces. Czasem warto zmienić swój sposób myślenia, zacząć myśleć nieszablonowo, próbować szukać własnych rozwiązań i iść swoją drogą. Czasem właśnie przepisem na sukces może okazać się coś, czego nikt inny wcześniej nie dostrzegł, dlatego warto poszukiwać własnych rozwiązań i próbować je realizować.

 

Mam też dla Ciebie małą zabawę, która pomoże Ci kreatywnie spojrzeć na Twój biznes. Mam nadzieję, że zainspiruję Ciebie do małych zmian, a być może wpadniesz na zupełnie nowy pomysł na biznes, który okaże się sukcesem.
  Weź kartkę papieru i przedziel ją na pół. Na jednej połowie wypisz wszystkie założenia Twojej firmy (lub Twojej wymarzonej firmy). Spróbuj do tego celu użyć wielu przymiotników. Opisz jak sobie wyobrażasz:
  • Nazwę i logotyp firmy
  • Produkt który będziesz sprzedawać (lub usługę)
  • Klienci (do kogo będziesz kierować swoje produkty)
  • Pomysły na promocję
  • Dostawcy (od kogo będziesz kupować swoje artykuły)
Teraz do każdej opisanej cechy spróbuj wymyślić cechy odwrotne. Bądź kreatywny i zapisuj nawet najbardziej niedorzeczne pomysły. Przykłady?
  • Chcesz sprzedawać piękne obrazy. Może zaczniesz malować brzydkie obrazy – brzydota też dobrze się sprzedaje.
  • Myślisz o sprzedaży własnoręcznie wykonywanych kolczyków. Może zamiast robić kolczyki zaczniesz sprzedawać półprodukty do tworzenia biżuterii?
  • Chcesz otworzyć 10 pizzerie w Twoim mieście. Może zamiast pizzy otworzysz lokal gastronomiczny z czymś zupełnie innym?
Nie chodzi tutaj o to, że wszystko co jest odwrotne będzie jedyną i słuszną drogą – bo tak wcale być nie musi. Nie wszystko co wymyślisz będzie jedynym i genialnym pomysłem na biznes. Chodzi o to, że spojrzeć na biznes z innej perspektywy. Jeśli wpadłeś na jakiś genialny pomysł, to koniecznie podziel się nim w komentarzu.
Cokolwiek myślisz, pomyśl odwrotnie

Cokolwiek myślisz, pomyśl odwrotnie


* Przykład firmy Kodak pochodzi z książki P. Arden, Cokolwiek myślisz, pomyśl odwrotnie. Jest to malutka i cieniutka książeczka, za to z ogromną dawką wiedzy motywacyjno – kreatywnej. Zainspirowała mnie do dzisiejszego wpisu. Jest to jedna z moich ulubionych książek, choć samej treści nie ma zbyt wiele. Jeśli masz ochotę się zainspirować to najtaniej zakupisz ją tutaj: Cokolwiek myślisz, pomyśl odwrotnie

Jeśli podoba się Tobie ten wpis i chcesz być na bieżąco powiadamiany o najnowszych artykułach, zapisz się na mój newsletter – obiecuję żadnego spamu, tylko wartościowe teksty, a dla Ciebie prezent – 4 wzory biznesplanów do pobrania.

9 Komentarzy

  1. Maciej 14 marca 2015
    • Magda Grzegorczyk 15 marca 2015
  2. Libetias 15 marca 2015
    • Magda Grzegorczyk 15 marca 2015
  3. Hit 16 marca 2015
  4. Marcin 16 marca 2015
  5. Marzena 18 marca 2015
  6. Lucjan 24 marca 2015
  7. CLS.pl 13 kwietnia 2015

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *